Kamerplant met microfoon

De verborgen microfoon

Soms worden we ingehuurd om mensen en organisaties te ‘mediatrainen’. Ons doel is vooral je niet op voorhand té nerveus te maken. Praten over wie je bent en wat je doet is meestal best leuk, toch?

Wel scheppen we er een sardonisch genoegen in per klant minstens één vreselijk lastige casus te verzinnen. Zoals deze, voor managers van een welzijnsorganisatie – laten we haar ‘Scotia’ noemen. Een verborgen microfoon pikte een vreselijk gesprek op. Wat nu..?

Huilbaby
Een medewerkster in Meerdijk begeleidt een overspannen tienermoeder die werkelijk niet meer weet wat ze met haar huilbaby en de erover klagende buren aan moet. De moeder van de tienermoeder heeft bij het laatste bezoek aan haar dochter een opnameapparaatje achter de kamerplant verstopt en hoort daarop hoe de medewerkster van ‘Scotia’ op z’n zachtst gezegd opmerkelijke teksten uitslaat tegen haar cliënte.

“Waarom zit je toch heel de tijd zo te grienen? Als ik dat kind van jou was ging ik ook een keel opzetten.” “Hou je mond! Zwanger op je zestiende en dan denken dat je míj kunt vertellen hoe de wereld in elkaar zit? Kijk maar uit, straks ben je je uitkering nog kwijt ook!” “Als dat kind er niet was had je rust. Dat is toch wat je wilt? Rust?”

Oma vertelt je over de opnamen maar houdt deze nog even voor zichzelf. Jij spreekt de medewerkster en zij geeft toe een enkele keer haar geduld te verliezen “maar alleen bij deze ene tienermoeder, echt waar!” Oma belooft de bestanden nog even niet te verspreiden en de reactie van jou en je organisatie af te wachten.

Opdracht
Je begrijpt: dit kan op allerlei manieren zoals dat heet ‘een dingetje’ worden.

  1. Bepaal wat je nu gaat doen, intern en extern. Beschrijf je stappen.
  2. Wat is het worst case scenario – en wat ga je dán doen?
  3. Wat wordt qua publiciteit de strategie, de tactiek, het verhaal, de kernboodschap?
  4. Welke vragen kun je verwachten vanuit journalistiek, politiek en samenleving? Wat worden daarop je antwoorden?

Ook wanneer je zelf thuis geen welzijnsorganisatie hebt, kan het leerzaam zijn mee te denken met de antwoorden. En sowieso kan het een goed idee zijn, al dan niet samen met een externe, je eigen monsters eens recht in de bek te kijken: héb je lijken in de kast? Wat is het ergste dat jóuw organisatie (of: jouzelf?) publicitair kan overkomen? En wat zou je dan doen? (We helpen je graag.)