Woorden brengen je ideeën tot leven.

De juiste woorden brengen ideeën tot leven

Ieder goed idee of voorstel sneuvelt als je het niet treffend onder woorden brengt. Geef het een eerlijke kans. Maak het enthousiasmerend, na te vertellen, inhoudelijk kloppend en onweerstaanbaar. Wij kunnen je helpen je idee tot leven te brengen door met jou de juiste woorden te vinden.

We ontmoeten vaak mensen die zowat uit elkaar spatten van de energie, goede bedoelingen en mooie ideeën. Ze hebben lang en hard en goed nagedacht, voors en tegens afgewogen en nu hebben ze de oplossing waar iedereen beter van wordt. Dergelijke ontmoetingen leveren vrijwel altijd bloedmooie gesprekken op. Helaas moeten we vaak een stevig beroep doen op onze gespreks- en interviewvaardigheden. Mensen vinden het veelal namelijk nogal lastig hun verhaal goed onder woorden te brengen.

Restmateriaal
Het is vaak ook lastig. Na het bedenken en fijnslijpen van een idee blijft in je hoofd nog allerlei restmateriaal achter. Hoofdzaken, bijzaken, losse gedachten, analogieën, voorbeelden uit het verleden, cijfers, onderzoeken: het ligt er allemaal nog. Het hoofd dat een goed idee bedacht ziet er van binnen vaak uit als een houtwerkplaats waar iemand een boekenkast bouwde. Her en der houtkrullen, spijkers, schroeven, gereedschap, overal een dikke laag schuurstof, afgekeurde planken (scheef!) en afgezaagde stukken met hulplijnen erop. Alles was gedurende het ontstaan van belang. Nu telt alleen nog het eindresultaat.

Bij een kast is dat duidelijk: je stoft hem een keer af en daar staat-ie. Misschien nóg een laagje beits of een extra poetsbeurt maar dat was het dan wel.

Als het resultaat een idee is ben je als maker al snel bang dat je te veel weglaat. Voor je het weet sta je in de etalage nog te klooien met details, uitweidingen, tekeningen en andere overbodige tierelantijnen die de toeschouwer het zicht ontnemen op wat er écht toe doet. Een mooie kast verkoopt zichzelf. Een idee niet.

Frisse wind
Accepteer hulp om je goede idee een eerlijke kans te geven bij wie er iets mee moet. Vind een paar mensen die de deuren eens lekker tegen elkaar open zetten en zo een frisse wind door de werkplaats van je geest laten waaien. “Zo, jij had een goed idee? Vertel eens…”

Onze briefingsgesprekken schieten in dit stadium soms alle kanten op. Waar Nadine structuur zoekt, duikt Hans liefst de ene diepte na de andere in. Heel soms drijven we een prospect daarmee tot wanhoop en loopt het niet goed af. (Sorry, jullie weten zelf vast wel wie jullie zijn.) Vaker ontstaat een wonderlijk verbond. Jouw enthousiasme en vakkennis paren zich aan ons vermogen vragen te stellen, lijn te brengen in chaos en verhalen te ontdoen van onnuttig zaagsel.

Mensen kijken in onze spiegel en zien dat ze trots mogen zijn op wat ze al tot stand brachten. Het balen stopt, ze krijgen weer oog voor de mogelijkheden die hun idee biedt.

Staande het gesprek geven we de eerste woorden aan wat eerder onzegbaar leek. Identificeren de doelgroepen en hun noden, behoeften en vrezen. Kappen een aantrekkelijk bospad door wat een ondoordringbaar woud van hersenspinsels leek. Spelen alvast met zegswijzen, analogieën, frames. Vragen nog even kritisch dóór als we nog gaten of denkfoutjes vermoeden. Soms blazen we ter plekke leven in wat een gesneuveld idee of mistig concept was.

Lukt het je momenteel niet een rapport, onderzoek, raadsvoorstel, nota, artikel, notitie, interview of toespraak de juiste woorden te geven? Tien tegen één ben je al veel verder dan je denkt. Heb je ons alleen maar even nodig om je weer op gang te trekken. Mócht het nodig zijn dat je ideeën en gedachten even bij ons logeren zodat wij ze van taal kunnen voorzien of er eindredactie op plegen dan zijn ze (en ben jij) natuurlijk ook van harte welkom.