Roze ruis

Aandacht: hoe overwin je de ruis?

De hele dag trekken ze je aandacht. Nieuws, roddels, sport, je baas, je klant: ze willen allemaal wat. Goedbedoelende figuren, instellingen en overheden schreeuwen intussen voortdurend door en over de achtergrondruis van alledag heen. Hoe kun jij in dat lawaai jouw boodschap nog kwijt?

Naast reguliere communicatiemiddelen trekken sociale media aan ieders mouw. Netflix, Spotify, dat goede boek en familie vervolmaken de herrie. Met een beetje pech sta je als zender vergeefs te wachten op dat momentje van stilte waarop jij jouw boodschap kunt laten horen.

‘Slechte communicatie’
Het valt sowieso niet mee om mensen aandacht te laten opbrengen voor wat jij denkt dat belangrijk is voor ze. Het zijn vaak juist degenen die het meest hebben aan wat jij te vertellen hebt die het minst aandacht voor je hebben. (En die je als eerste ‘slechte communicatie’ verwijten, trouwens.)

Klanten vragen ons wel eens of wij ervoor kunnen zorgen dat ze de aandacht krijgen die ze willen. Daar kunnen we bij helpen, zeker als je doelgroep duidelijk omkaderd is. We kunnen helaas niet garanderen dat je boodschap altijd onbeschadigd door alle achtergrondruis heen dringt en met voldoende impact het algemene publiek bereikt. Maar hou vol. Volhard in doen wat jij vindt dat gedaan moet worden. Blijf trouw aan waar je voor staat. En accepteer dat het lot een rol speelt.

Pech
Wie op 11 september 2001 bijvoorbeeld wereldwijd een nieuwe frisdrank introduceerde had pech. Dat leuke Nederlandstalige luisterboek over het Suikerfeest dat op 6 mei 2002 het levenslicht zag stierf een stille dood. Het kekke theeservies van die boerenkoppelaarster bleef vooral hangen vanwege de boete die het DWDD opleverde.

Je treft maar zo de verkeerde aandacht. Vinden mensen dat je een valse toon aanslaat. Het moment misbruikt. Of gebruik je per ongeluk een term waardoor iemand zich gekwetst voelt. Sta je ineens uit te leggen hoe je het wél bedoelde.

Gelukkig kunnen we je ook daarbij helpen.