Draagvlak, teamcommunicatie, motiveren, inspirerend, leiderschap, mensen mee krijgen

Motiveren, inspireren en uitkijken met oversteken

Leiders die vooruit willen vragen zich vaak af welk konijn ze uit hun hoge hoed moeten toveren om hun mensen wél mee te krijgen… Wat kunnen ze doen om te motiveren? Inspireren? Draagvlak te vinden? 


Rechts!
In Tilburg kijk je naar links als je wilt oversteken. In Londen moet dat precies andersom. Ze kalken daar niet voor niks in koeienletters op straat dat je ‘RIGHT’ moet ‘looken’. Anders ben je voor je ’t weet overreden door een taxi. Die kunnen er nog zo goedmoedig uitzien; ze komen hard aan.

Hoewel het risico overduidelijk is, betrap je je er waarschijnlijk bij elke straathoek op dat je tóch weer eerst naar links keek. Naar voren stapte. En terugdeinsde, vanwege die letters op de weg. Niet omdat je het niet goed wilde doen – ben je gek, je leven is je veel te lief – maar ‘goed’ zit in dit geval gewoon niet in je systeem. Automatisme stuurt je de andere kant op.

Met mensen in teams gaat het net zo.

Het is niet dat ze niet willen…
Het is niet zo dat ze hun manager tegen wíllen werken. Als ze iets niet gewend zijn, denken ze er domweg niet aan dat ze de dozen aan het eind van de productieband moeten voorzien van een sticker die zegt welke bovenkant de goede is. Ze vergeten de klanten in de slagerij iets te proeven aan te bieden. Ze zien het werk niet dat ze op rustige momenten in het restaurant kunnen doen om voorbereid te zijn op de drukte die stráks komt.

Ik ben toch geen politieagent zeker
Leidinggevenden denken dat ze mensen in dit soort gevallen moeten motiveren door steeds weer te blijven vertellen wat ze moeten dóen. Constant herhalen, net zo lang tot het gewenste gedrag wél in het systeem van hun mensen ingesleten zit. Maar in de praktijk schiet het herhalen van de boodschap er hopeloos bij in. De gemiddelde leidinggevende heeft nou eenmaal bijzonder weinig ambitie om voor politieagent, stoplicht of richtingaanwijzer door te gaan. En dan blijft er weinig meer over dan zuchten en steunen. Dat ‘je niks aan een ander over kunt laten’ en dat er ‘niks gebeurt, tenzij je het zelf doet’.

Het kan gelukkig ook anders.

Motiveren met een sticker en een stukje worst
Die sticker op de doos, dat stukje worst om te proeven, het poleren van de glazen in het restaurant: het heeft allemaal een bedoeling. De sticker zorgt dat de bestelling helemaal heel aankomt. Daar wordt de klant blij van. En het scheelt een zure kostenpost. Het stukje worst is gastvrijheid en tevens een prikkel voor de klant om eens wat anders uit het assortiment te nemen. En wat meer. En de glazen nú laten glimmen maakt dat straks iedereen op zijn post is om de gasten een onvergetelijke eetervaring te bezorgen.

Wat is de bedoeling?
Lieve leidinggevenden: deel dát met je mensen. Vertel ze wat de bedoeling is. Wat je wilt bereiken en hoe je dat voor je ziet. Dan hoef je hen alleen maar te vragen hoe je dat samen voor elkaar kunt krijgen. Bedenken ze zélf dat er natuurlijk een sticker op die doos moet. En wie weet wat voor briljants nog meer. Moet je eens kijken hoe goed ze dat onthouden.

De wereld wordt er een stuk mooier van als je je mensen de kans geeft zélf na te denken. Alleen in Londen, daar blijft het altijd uitkijken.